Centrum Pomocy Technicznej

Baza wiedzy

Co zrobić gdy podatnik, do którego wysłaliśmy upomnienie wpłaca tylko należność główną bez kosztów upomnienia?

Zgodnie ze zmianą rozporządzenia w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla jednostek podatkowych samorządu terytorialnego organ podatkowy nie może już w pierwszej kolejności zaliczać wpłaty na koszty upomnienia. W tej chwili jeśli podatnik nie wskaże wyraźnie jak zaksięgować jego wpłatę, księgowy nie ma prawa zaksięgować części wpłaconej kwoty na koszty upomnienia. Jeśli podatnik ma do zapłaty należność główną i koszty upomnienia, a księgowy w asygnacie pobierze tylko należność główną to wówczas koszty upomnienia giną. Co w takim razie należy zrobić, aby przypisać same koszty upomnienia?

Aby zaradzić temu problemowi w wersji 1.5.436 programu Foka dodaliśmy możliwość zaksięgowania kosztów upomnienia. Opcja ta pozwoli na przypisanie dokumentem PK kwoty kosztów upomnienia.
 
Opcja ta została dodana do listy ewidencji upomnień. Na liście upomnień należy odnaleźć upomnienie dla danej osoby, następnie przejść do jego edycji i z górnego paska narzędzi wybrać opcję Zaksięguj koszty- rys. 1. Wybranie tej opcji przeniesie nas na kolejną stronę, na której musimy wybrać typ dokumentu, którym będziemy księgować koszty i zakończyć operacje wybierając ikonę Zaksięguj- rys.2. Po wykonaniu tej operacji na upomnieniu w sekcji Przypis kosztów upomnienia pokaże się dokument, którym przypisano koszty- rys. 3.
 
Po wykonaniu tej operacji na koncie podatnika w kolumnie przypis pojawi się kwota kosztów upomnienia, dzięki temu nadal będą one widoczne w asygnacie przy pobieraniu wpłat.

Data publikacji: 09-12-2011

Tagi: foka, finanse

Przydatne obrazy

Rysunek 3.
Rysunek 2.
Rysunek 1.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij