Centrum Pomocy Technicznej

Baza wiedzy

Masowy wymiar 2015

W poniższym artykule podpowiadamy co należy sprawdzić i skonfigurować, aby operacja masowego wymiaru w roku 2015 odbyła się sprawnie i bezproblemowo. Opis masowego wymiaru został wykonany na przykładzie podatku od nieruchomości, jednak ma on analogiczne zastosowanie w pozostałych modułach systemu.

1) Przygotowanie programu do pracy w roku 2015.

Należy upewnić się, iż poniższe czynności zostały wykonane:

- zmiana aktualnego roku na 2015
- utworzenie stawek podatkowych na 2015
- nowe szablony numeracji dla decyzji i znaki sprawy
- skopiowanie tekstów do raportów na rok 2015
- sprawdzenie zaokrąglania rat

2) Przygotowanie danych podatkowych:

- uporządkowanie bazy danych ( przeniesienie kont podatników, którzy już nic nie mają do Nieaktywnych). Z lewego drzewka nawigacyjnego wybieramy Operacje-> Porządkowanie bazy.

Dla Dzierżaw i Użytkowania wieczystego prosimy nie stosować tej operacji samodzielnie. Przed włączeniem porządkowania prosimy o kontakt z naszym działem. Ponieważ system przenisie do Niekatynwych także wszytkie DP, które mają wskazany sposób wyliczenia wymiary z podanej kwoty.

- sprawdzenie czy wszystkie osoby w na liście danych podatkowych mają oznaczone pole Uwzględniaj w masowym wymiarze ( oprócz tych, którym odznaczono to pole ze względu np. na toczącą się sprawę). Patrz rysunek 1.
 
Oczywiście mogą być osoby, które mają nie być brane do masowego wymiaru, ale lepiej to sprawdzić np. podatnicy dla, których toczy się postępowanie w sprawie naliczenia podatku.
 
- jeśli mamy jeszcze jakieś zmiany u podatników do naniesienia należy to zrobić przed wykonaniem masowego wymiaru
 
3) Masowy wymiar ( wykonanie naliczenia podatku)

Z lewego drzewka nawigacyjnego wybieramy Operacje -> masowy wymiar ( znajdą się tam wszystkie DP, które nie będą miały zrobionego wymiaru na 2015 rok)
 
- robimy 1 do 3 testowych wymiarów ( aby w przypadku błędu  nie usuwać całego masowego naliczenia) sprawdzamy czy system dobrze wyliczył kwotę podatku i podzielił na raty
 
- sprawdzamy czy liczba aktywnych DP zgadza się z liczbą wierszy podaną w masowym wymiarze
 
Po sprawdzeniu w/w czynności możemy wykonać masowy wymiar dla wszystkich podatników. Po wyliczeniu wymiaru przed wygenerowaniem dokumentów sprawdzamy wyrywkowo kilka wymiarów ( kwoty, podział rat).
 
Zalecamy wykonywanie  masowego wymiaru i  masowych dokumentów osobno ( jest to bardziej przejrzyste, zwłaszcza, że ŁZP dla rolników i nie rolników mają inne numer sprawy- wykaz z JRWA)
 
4) Stworzenie dokumentów dla wymiary

Gdy już naliczymy wymiar ( kwotę podatku) możemy wygenerować decyzje.
Z lewego drzewka nawigacyjnego wybieramy Operacje – masowe dokumenty (znajdą się tam wszystkie wymiary, które nie będą miały zrobionego wymiaru na 2015 rok)
 
Generowanie dokumentów dla podatku od nieruchomości, rolnego , leśnego i ŁZP  należy wykonać na dwie tury ( ponieważ znak sprawy   ŁZP dla rolników i nie rolników jest inny).
 
W tym celu przenosimy kolumnę Gospodarstwo w miejsce „ upuść nagłówek aby pogrupować”.  Dane zostają pogrupowanie. Wartość False oznacza, że nie ma gospodarstwa, a True że jest.
 
Następnie z klawiszem Shift zaznaczamy tylko osoby z False ( czyli nie rolników) i w górnej sekcji w wierszu na ŁZP podajemy znam sprawy dla nie rolników.
 
Po wygenerowaniu decyzji dla nie rolników na liście zostaną już tylko rolnicy, i znów generujemy decyzje tylko w ŁZP podajemy znak sprawy dla rolników.
 
Generować dokumenty można też dzieląc osoby na rejony, adresy, prawne - fizyczne jak Państwo wolą, ale w każdym przypadku należy pamiętać o podziale na ŁZP.
 
5) Drukowanie decyzji
 
Dobrze przemyślana akcja drukowania zaoszczędzi Państwu wiele pracy. Drukowania decyzji dokonujemy z gałęzi Dokumenty wg roku należności-> Adresaci decyzji.
 
Drukowanie decyzji z gałęzi Adresaci Decyzji Osoba fizyczna pozwala na drukowanie decyzji po miejscowości. Podatnik główny wydrukuje się przy swojej miejscowości, a współwłaściciel przy swojej. Ogranicza to późniejsze, ręcznie sortowanie decyzji.
 
 
Sortowanie należy wykonywać za pomocą kolumn Miejscowość -adresat, ulica - adresat, nr domu – adresata.
 
Najlepiej wydruk robić na 1 komputerze i po wydrukowaniu stawić flagę, że już te decyzje wydrukowaliśmy.
 
Warto przed wydrukiem zastosować filtr zaawansowany, z warunkiem kwota większa od 0. Ukryje to wszystkie zerowe decyzje ( zwolnienia, ulgi).
 
Dla sołtysów można także wydrukować listę do podpisów doręczeń z danego rejonu.
 
W przypadku wątpliwości  i problemów prosimy o kontakt się z działem wsparcia technicznego mailowo pod adresem: pomoc@nowoczesnyurzad.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu 061 624 00 83.

Data publikacji: 08-01-2015

Tagi: piol, finanse

Przydatne obrazy

Rysunek 1.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij